Berlin here we come!

Den 21. marts drager vi, sammen med resten af 2. y fra Mariagerfjord Gymasium,
mod den tyske haupstadt aka Berlin!

Vi vil under vores ophold i Berlin besvare følgende problemformulering

Problemformulering:
Vi ønsker at redegøre for den historiske baggrund i området kaldet Prenzlauer Berg, og hvordan den historiske udvikling har påvirket bydelen i dag.
Vi vil derudover gennem interviews analysere, hvilke mennesker og hvilke typer, der bor i Prenzlauer Berg, og hvilken betydning kvarteret har for indbyggerne.
Endelig, vil vi sammenligne Prenzlauerbergernes oplevelse af at bo i bydelen, med vores eget indtryk.
Afslutningsvis vil vi komme med vores egen oplevelse af Prenzlauer Berg, beskrevet gennem et sanseindtryk på tysk.

Trafiktælling

Type
Gennemsnit pr. time (en side af vejen)
Gennemsnit pr. time (Begge sider af vejen)
A: Personbiler/motorcykler/
scootere
594
1188
B: Busser
0
0
C: Fodgængere/cyklister
420
840
V: Varebiler/lastbiler
114
228
Der skal tages forbehold for at dataene kun gælder for én side af vejen (den ene retning = 2 spor)













Butiksoptælling
Type
Antal
Procent
Restaurant/cafe/bar(alm./comedy/Internet)
26
52 %
Lægehus
1
2 %
Tøjbutik
3
6 %
Gulvbutik
1
2 %
Blomsterbutik
1
2 %
Parfumeri
1
2 %
Brugskunst
1
2 %
Hostel
1
2 %
Sauna
1
2 %
Supermarked
3
6 %
Optiker
1
2 %
Frisør
1
2 %
Bogbutik
1
2 %
Renseri
1
2 %
Copyshop
1
2 %
Apotek
1
2 %
Specialbutik (drikkevarer/frisørbutik)
2
4 %
Rejsebureau
2
4 %
Indkøbscenter
1
2 %
I alt
50
100 %
                                                                
Datasammenligning
I Prenzlauer Berg kan man, ud fra vores data, tyde at selvom der er en del biler er der næsten ligeså mange cyklister og gående (mest cyklister). Dette viser at cykelforholdende er langt bedre end i for eksempel Mitte (hvor der ikke er nogle cykelstier, og man skal have nerver af stål for at kunne cykle rundt). Der skal desuden tages forbehold for at vi kun har talt på den ene side af vejen (den samme side alle tre gange), så der har alt i alt kørt cirka dobbelt så mange biler forbi end tallet angiver. Det at der ingen busser er, hænger sammen med, at de alle sammen går fra en gade der ligger for enden af Schönhauser Allee, nemlig Torstraβe. Schönhauser Allee, hvor vi talte, er altså ikke en af de største gader i Prenzlauer Berg. Til gengæld var der rigtig mange taxaer der holdt og ventede på kunder (parkeringsgade).
Hvis vi så ser lidt på serviceerhvervene i området kan vi tydeligt se, at det er restaurationsbranchen der er stærkt dominerende, da hele 52 % af alle de optalte steder. Dette vider, at det er meget anvendt at spise ude frem for at lave mad hjemme, og desuden er maden ikke så fantastisk dyr. Derudover er det meget blandet med hvilke butikker der er; alt far special-frisørbutikker, hvor hårnålene købes som var det en pakke skruer i et supermarked til blomsterbutikker til apoteker.
Af alt dette kan vi konkludere, at man i Prenzlauer Berg ikke er så meget anderledes hvad angår butikker og transportmuligheder, end så mange andre, ud over at man spiser meget ude.